Veertig dagen

Adventisten hebben iets met getallen. Het meest opvallend is natuurlijk de zeven: het getal van de scheppingsweek en vooral van de sabbat, de zevende dag. Sommigen zullen denken aan getallen uit het bijbelboek Daniël. Maar vooral als het om kerkgroei gaat, drukken we ons graag cijfermatig uit. We zien die cijfers terugkomen in kerkelijke verslagen en op vijfjaarlijkse uniecongressen.

Pasen cruciaal

Hoewel het getal 40 in de tora vaak genoemd wordt als onderdeel van de geschiedenis van Israël, kom je dat binnen de Adventkerk minder vaak tegen. Toch wordt er de laatse jaren steeds vaker aandacht gevraagd voor de zogenaamde ‘veertigdagentijd’. Dat is de periode die aan het Paasfeest vooraf gaat.

Er is geen moment in het Nieuwe Testament belangrijker dan Jezus’ opstanding! Zonder deze cruciale gebeurtenis was er geen Nieuw Testament en geen kerk ontstaan. Het overtuigende getuigenis van de eerste christenen van hun opgestane Heer leidde in relatief korte tijd tot een wereldwijde beweging van volgelingen.

Op weg naar Pasen

Om de opstanding van Jezus te herdenken vieren we elk jaar Pasen. Het feest van de overwinning op de dood. Er zijn veel christenen die deze gebeurtenis zo belangrijk vinden dat zij al ruim voor Pasen beginnen toe te leven naar dit kerkelijk hoogtepunt. Die periode wordt geduid als de veertigdagentijd of ook wel de lijdenstijd. Die begint dit jaar op 1 maart en loopt door tot Pasen. De grootste rol in deze periode is weggelegd voor de laatste week, die bekend is als de stille of lijdensweek van Jezus. Deze periode is bedoeld om de gelovigen bewust te maken van het enorme offer dat God zich getroostte om zich door zijn zoon met de mens te verzoenen.

Hulpmiddelen tot bezinning

Christelijke kerken en organisaties die aandacht voor deze veertigdagentijd vragen roepen deelnemers veelal op om in deze periode wat soberder te leven en vooral ook tijd te nemen om bewust te leven en stil te staan bij het goede dat we hebben. In God, in elkaar, in ons geloof en onze hoop.

Sommigen kijken in die periode minder frequent naar tv of laten de sociale media wat vaker aan de kant. Anderen consumeren minder (bijvoorbeeld snoep, tabak en/of alcohol). Weer anderen vermijden bepaalde luxe, om daarmee iets te kunnen geven aan minder gefortuneerden.

Er zijn ook gelovigen die deze 40 dagen benutten om het laatste deel van Jezus’ leven te overdenken, aan de hand van de Bijbel of speciaal voor deze periode geschreven publicaties. Ook de laatste hoofdstukken van het boek Jezus, de wens der eeuwen (van Ellen White, red.), lenen zich hier goed voor. Er bestaat ook een 40 dagen app waarin je suggesties kunt vinden voor gebeden, een bijbelleesrooster voor deze 40 dagen of steunwaardige goede doelen. Het Nederlands Bijbelgenootschap heeft speciaal voor de veertigdagentijd een aparte uitgave gemaakt van het evangelie van Marcus in de vertaling van de Bijbel in Gewone Taal en biedt ook zelf een digitaal leesrooster aan voor deze periode.

Persoonlijk of kleine groep

Ik hoor graag van uw ervaringen in deze veertigdagentijd als u persoonlijk of in een kleine groep reflecteert op de weg van Jezus en toeleeft naar Pasen.

Dit is een blog van ds. Henk Koning, emeritus-predikant van de Adventkerk en actief in de adventgemeente van Harderwijk. 

Adventist.org is the official website of the Seventh-day Adventist church

Seventh-day Adventists are devoted to helping people understand the Bible to find freedom, healing, and hope in Jesus.