Weten wat je gelooft

Adventisten hebben 28 geloofspunten afgesproken waar ze samen voor staan. Sommige geloofspunten komen regelmatig aan de orde in de kerk, andere wat minder. Advent bespreekt elke keer een paar geloofspunten. Zodat ze ons weer helder voor de geest staan. En zodat we weten wat we geloven. Dit keer geloofspunt 12: de kerk.

DE KERK

De kerk is de gemeenschap der gelovigen die Jezus Christus als Heer en Heiland belijdt. In aansluiting op het volk van God in oudtestamentische tijden, worden we uit de wereld geroepen en komen wij samen om te aanbidden, om de verbondenheid met elkaar te beleven, onderricht te worden in het woord, om de maaltijd des Heren te vieren, de gehele mensheid te dienen en het evangelie aan de hele wereld te verkondigen. De kerk ontleent haar gezag aan Christus, het vleesgeworden Woord dat in de heilige schrift is geopenbaard. De kerk is Gods gezin; de leden ervan (die door hem als zijn kinderen zijn aangenomen), leven onder het nieuwe verbond. De kerk is het lichaam van Christus, een geloofsgemeenschap waarvan Christus zelf het hoofd is. De kerk is de bruid voor wie Christus stierf om haar te heiligen en te reinigen. Bij zijn terugkeer in heerlijkheid zal hij haar voor zich plaatsen als een stralende kerk, de getrouwen uit alle eeuwen, gekocht door zijn bloed, zonder vlek of rimpel, maar heilig en onbesmet.

HET INDIVIDU GAAT BIJ EEN GEMEENSCHAP HOREN

Wanneer je dit geloofspunt leest, is het belangrijk een aantal dingen goed te onderscheiden. Het gaat ten eerste om de vraag in welke relatie de kerk staat tot de wereld. Ten tweede gaat het om de vraag waar het gezag ligt in de kerk. Ten derde geeft het een beschrijving van de toekomst van de kerk. Centraal staat dus niet het individu, maar de gemeenschap. Het gaat in dit punt niet om jou als mens, maar om een groep met mensen: de kerk.

WAAR HET OM GAAT

In de voorgaande besprekingen van deze geloofspunten ging het om een aantal fundamentele dingen. Welk heilig boek is geïnspireerd en daarom gezaghebbend? Voor christenen en adventisten is dat uiteraard de Bijbel (geloofspunt 1). Vervolgens gaat het om de vraag wie God is en wie de mens is. De antwoorden zijn duidelijk: wij geloven in de drie-eenheid van Vader, Zoon en heilige Geest, de Schepper van hemel en aarde (2-6). De mens is een in zonde gevallen, sterfelijk wezen dat door God is verlost van het kwaad en zijn gevolgen, omdat God in de grote strijd, de strijd is aangegaan (7-8). Deze geloofsovertuigingen kunnen heel theoretisch blijven. Dat je als mens bent verlost, dat moet je ook ervaren en daarin vervolgens groeien (10-11).

Dan is de kerk als vanzelf als volgende aan de orde. Het is de groep met mensen die de Bijbel serieus neemt, weet wie God is en wie zij zelf zijn. Ze hebben een persoonlijke beslissing genomen om zich aan God toe te vertrouwen en met hem door het leven te gaan. Die beslissing delen alle leden van de kerk en dat verbindt hen met elkaar. Daar gaat het uiteindelijk om.

DE KERK EN DE WERELD

In feite maakt de kerk een tegenstrijdige beweging richting de wereld: eruit en dan ook weer erin. Het woord voor kerk in het Nieuwe Testament is veelbetekenend: ‘ekklesia’. Dit woord gebruikt Stefanus in Handelingen 7:38 om het ‘volk in de woestijn’ mee te beschrijven. Dat maakt ook duidelijk wat Israël was: een volk dat uit Egypte was weggetrokken en op weg ging naar het beloofde land. Wij komen dat woord ‘ek’ tegenwoordig nog steeds tegen. In een openbaar gebouw moet altijd duidelijk worden gemaakt hoe je er zo snel mogelijk uit kunt. Daar zijn die groene, verlichte bordjes voor met het woord ‘exit’ erop. Soms staat er ook gewoon ‘uit’. Dat is een goede beschrijving: een exit is een uitgang. Het tweede deel van ‘ekklesia’ is afgeleid van een woord dat ‘roepen’ betekent. De kerk is dus een gemeenschap van mensen die ergens ‘uit is geroepen’. Dat klopt, want de kerk is uit de wereld geroepen.

De kerk is uit de wereld geroepen

In de kerk hoort men de bijbelse boodschap van God die de mensen heeft verlost van het kwaad. Door er in de kerk met elkaar over te praten, verdiept zich het inzicht in de openbaring van God en wat hij voor de mensen deed en nog steeds doet. Eerst als lam dat werd geofferd en nu als hogepriester die voor ons pleit. De gelovige krijgt zo steeds meer inzicht en ervaringen met God en is daardoor steeds beter in staat met die goede boodschap de wereld in te gaan, om meer mensen in aanraking te brengen met dat evangelie.

HET ECHTE GEZAG

Dit geloofspunt gaat ook in op de vraag wie in de kerk het echte gezag bezit. Dat is Jezus Christus zelf als hoofd van de kerk. Daarom is de beschrijving van de kerk als een lichaam zo goed. Het hoofd stuurt immers het hele lichaam aan! Ook de vergelijking met een gezin maakt de gezagsverhouding duidelijk: Jezus is het hoofd van het gezin en wij mensen zijn daarin de kinderen, die het gezinshoofd eerbied zijn verschuldigd. Wij zijn de kinderen en dus broeders en zusters van elkaar. Die zijn het niet altijd met elkaar eens en kunnen flink ruzie maken met elkaar. Totdat vader of moeder ingrijpt.

TOEKOMSTVISIE

Tenslotte heeft de kerk ook een visie op de toekomst en echte hoop op een betere wereld. Zij is als een bruid die met spanning wacht op de vereniging met haar bruidegom. Eenmaal komt het moment dat iedereen die uit de wereld is weggetrokken, in zal gaan in Gods koninkrijk, zoals Israël eenmaal Kanaän is ingegaan. Dat gebeurt bij de terugkeer van Jezus naar deze wereld.

MEER WETEN

Wilt u meer weten over de geloofspunten? Het bekende boek van dr. Reinder Bruinsma Wat zevendedags-adventisten geloven is in een nieuw jasje gestoken. Het boek is volledig in kleur en behandelt de in 2015 herziene geloofspunten. Te koop bij het servicecentrum voor slechts €5,95.

Dit artikel verscheen eerder in Advent 4, 2017. Ds. Thijs de Reus is predikant van Emmen, Hoogeveen en Winschoten. Hij is adviseur van de Adventredactie.

Adventist.org is the official website of the Seventh-day Adventist church

Seventh-day Adventists are devoted to helping people understand the Bible to find freedom, healing, and hope in Jesus.