The One project

TOP-postcard-frontHet geloof is net een auto. Niet omdat het geloof je van A naar B brengt en emmers vol geld kost, maar omdat het regelmatig onderhoud en zorg nodig heeft.

Als je zoveel rijdt als ik, moet je om de paar dagen tanken. Om de zoveel tijd moet je weer eens naar de bandenspanning kijken of – zeker als je auto wat ouder is – de olie bijvullen. Wat minder vaak is er die meestal zo dure apk of grote beurt: olie verversen, nieuwe banden en voor de gewone mens onbekende onderdelen die vervangen moeten worden. Al deze kleine en grote onderhoudsingrepen zijn noodzakelijk om de auto in goede staat te houden. 

Hoe zit het dan met het geloof? Bijtanken doen we elke dag: bidden, bijbellezen, sabbatsschoollessen maken. Klein onderhoud, elke sabbat in de kerk. Maar hoe regelen wij het groot onderhoud?

Leeglopen

In mijn eigen geloofsleven merkte ik dat ik een beetje leegliep. De dagelijkse tankbeurt, geen probleem. Het klein onderhoud elk weekend, no problemo. Maar ik miste die grote beurten waar diep gegraven wordt om mijn geloof vanuit de fundering weer te versterken. Zonder die beurten, loopt het geloof leeg.

The One project is een glimp van de eeuwigheid

De grote beurt vond ik, en duizenden met mij, in the One project. Een tweedaags evenement van preken, bezinning, gesprek en gebed. Dé mogelijkheid om vanuit het allerdiepste van je zijn, je leven en je geloof, alles weer te richten op Jezus Christus.

Doel

Vaak krijg ik vragen over wat het doel is van the One project. Dat is heel simpel: de oppermacht van Jezus vieren door de Adventkerk. Wij komen samen als adventisten, om ons te realiseren hoe oppermachtig onze Heer Jezus Christus is en ons op hem te richten. Samengekomen vieren we deze macht, en dat onze Redder ons persoonlijk wil kennen.

Het doel van the One project is dus eigenlijk het doel van het geloof: de almacht vieren van onze Schepper, Redder en Heer, vanaf nu tot in eeuwigheid. En die glimp van de eeuwigheid, dat is de kracht van the One project.

In Nederland

In september organiseert de Nederlandse Adventkerk weer the One project in Nederland. Elf sprekers uit binnen- en buitenland staan stil bij de genezingswonderen van Jezus. Sprekers vanuit Amerika en Europa, predikanten van grote en kleine kerken, predikanten aan onze universiteiten of met een bestuursfunctie, mannen en vrouwen. Heel divers, maar twee dingen hebben ze gemeen: ze houden ontzettend veel van Jezus en ze kunnen deze liefde heel goed verwoorden in steengoede preken.

Preken van vorig jaar TERUGKIJKEN?

De kracht van the One project is dat het niet blijft bij deze preken. Na elke overdenking is er ruim tijd om aan ronde tafels te reflecteren; discussie met elkaar aan te gaan en natuurlijk vragen te stellen aan de spreker. Zo blijft deze grote beurt voor het geloof niet abstract en ver van je bed. Je past het meteen toe in jouw leven, jouw geloof en jouw diensten voor de Heer.

Uitnodiging

Elke gelovige die ik tegenkom, nodig ik uit om bij the One project te komen. Helaas kom ik niet alle gelovigen tegen, maar gelukkig wel een heleboel tegelijk door dit artikel. Bij dezen bent u, persoonlijk door mij, uitgenodigd om uw geloof een grote beurt te geven. Geef u op en kom op 5 en 6 september de heerschappij van Jezus met mij vieren! Kijk hier voor meer informatie of mail naar advent@adventist.nl.

[Dit artikel verscheen eerder in Advent 2]

Adventist.org is the official website of the Seventh-day Adventist church

Seventh-day Adventists are devoted to helping people understand the Bible to find freedom, healing, and hope in Jesus.